Zorgtechnologie in coronatijd
Door Ingrid Bargeman
Joyce Mazeland werkt al ruim 4 jaar bij de Posten. Zij
begon destijds als wijkverpleegkundige en beheerder van een aantal
zorgapplicaties. Sinds anderhalf jaar is zij Adviseur Zorgtechnologie &
Innovatie. Joyce: “De combinatie van zorg en technologie heb ik altijd al
interessant gevonden. Ik heb de hbo-opleiding Gezondheid & Technologie bij
Saxion afgerond en momenteel volg ik de master Advanced Health Informatics
Practice bij InHolland. Mijn rol bestaat vooral uit het implementeren en goed
borgen van nieuwe zorgtechnologie. De keuzes die we daarin maken bereid ik
voor, net als de visie op zorgtechnologie voor de Posten.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Foto: beeldbelinterview met Joyce Mazeland
Zorgtechnologie op maat
Op de vraag op welke zorgtechnologie Joyce het meest
trots is antwoordt zij: “Er is niet één systeem dat ik het mooiste vind. Wat
bij een cliënt past is niet voor iedereen hetzelfde. Ik word juist blij als we de
technologie als maatwerk voor de cliënt kunnen aanbieden.”
Nu cliënten en bewoners door de coronacrisis geen bezoek
kunnen ontvangen zie je overal dat er via technologie naar alternatieven wordt
gezocht. Joyce: “Bij de Posten zetten we nu fanatiek in op het gebruik van
Skype. Samen met ICT hebben
we ervoor gezorgd dat alle afdelingen een Skype-account en een tablet hebben.
Mantelzorgers kunnen nu bellen met de afdeling om daarvoor een afspraak te
maken. De Activiteitenbegeleiders, medewerkers woonplezier en
huiskamermedewerkers zorgen er dan voor dat de tablet op het afgesproken
tijdstip bij de bewoner is en helpen bij het gesprek opstarten. Zo heb ik zelf
voor mijn eigen onderzoek trouwens ook een bewoner geïnterviewd en ervaren dat
dat heel goed werkt. Ook van mantelzorgers, bewoners en medewerkers krijgen we
hoofdzakelijk positieve reacties.
Voor bewoners en cliënten die zelf over een telefoon beschikken hebben we
verder nog handleidingen over Whatsapp-bellen en -videobellen gemaakt en
beschikbaar gesteld.”
Familienet
“In verband met de coronacrisis hebben we verder versneld
Familienet ingevoerd. Dit is een communicatiemiddel speciaal voor de zorg. Medewerkers die
helpen met het Skypen, kunnen hierop, als familie/mantelzorgers daarvoor
toestemming geeft, berichten, foto's en video's delen met familie en naasten
via een veilige persoonlijke pagina. Dit werkt via een internetverbinding op
een PC, tablet of telefoon. We hebben alle afdelingen hiervoor speciale
telefoons gegeven, zodat medewerkers geen filmpjes en foto’s met hun eigen
telefoon gaan maken. Ondertussen hebben we voor 113 bewoners zo’n pagina
aangemaakt. Hieraan zijn op dit moment 188 familieleden gekoppeld. Ook hier
zijn de reacties overwegend positief. Naast de genoemde medewerkers zijn er ook
al zorgmedewerkers die hier enthousiast aan meewerken.”
Compaan: tablet voor senioren
“Een ander middel dat we sinds kort inzetten in de
thuiszorg is
de Compaan.
Dit is een hele eenvoudige, gebruiksvriendelijke tablet, speciaal voor senioren.
We hebben hiervoor overheidssubsidie aangevraagd en ontvangen. Zo kunnen we
cliënten en mantelzorgers maximaal blijven ondersteunen gedurende de
coronacrisis: wij kunnen hiermee beeldzorg bieden en de cliënten zelf kunnen de
Compaan gebruiken om contact te onderhouden met familieleden door het versturen
van berichten, foto’s en video’s etc.”
Primeur: beppie
“En ten slotte heb ik nog een mooie primeur. Op donderdag, 23 april heten we
beppie welkom. Onze afdeling De Torenhoeve is pilotafdeling voor een prachtig apparaat dat
momenteel door
Nedap wordt ontwikkeld. Beppie is eigenlijk een soort digitale brievenbus. Bewoners kunnen er appjes mee ontvangen en versturen naar
familie en geliefden, zonder dat ze daar zo’n ingewikkelde telefoon voor nodig
hebben. Berichtjes die kleinkinderen of andere familie aan de bewoner appt
worden bij de brievenbus geprint als een ansichtkaartje. De bewoners krijgen
dan dat kaartje en kunnen een berichtje terugschrijven. Het werkt heel simpel. De familie heeft alleen een telefoon nodig met de
chat-app Telegram en een koppelcode die zij van de bewoner of afdeling krijgen.
Nedap gaat Beppie bij ons en bij zorggroep Manna uittesten. En dat komt in deze
coronatijd natuurlijk heel goed uit!”
Lees meer over beppie bij de Posten in ons nieuwsbericht van 22 april 2020 >>
23 april 2020
> Meer nieuws in het
nieuwsarchief