Zorgtechnologie in coronatijd

Door Ingrid Bargeman

Joyce Mazeland werkt al ruim 4 jaar bij de Posten. Zij begon destijds als wijkverpleegkundige en beheerder van een aantal zorgapplicaties. Sinds anderhalf jaar is zij Adviseur Zorgtechnologie & Innovatie. Joyce: “De combinatie van zorg en technologie heb ik altijd al interessant gevonden. Ik heb de hbo-opleiding Gezondheid & Technologie bij Saxion afgerond en momenteel volg ik de master Advanced Health Informatics Practice bij InHolland. Mijn rol bestaat vooral uit het implementeren en goed borgen van nieuwe zorgtechnologie. De keuzes die we daarin maken bereid ik voor, net als de visie op zorgtechnologie voor de Posten.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding
Joyce Mazeland, adviseur Zorgtechnologie & Innovatie bij de Posten
Foto: beeldbelinterview met Joyce Mazeland 

Zorgtechnologie op maat

Op de vraag op welke zorgtechnologie Joyce het meest trots is antwoordt zij: “Er is niet één systeem dat ik het mooiste vind. Wat bij een cliënt past is niet voor iedereen hetzelfde. Ik word juist blij als we de technologie als maatwerk voor de cliënt kunnen aanbieden.”
Nu cliënten en bewoners door de coronacrisis geen bezoek kunnen ontvangen zie je overal dat er via technologie naar alternatieven wordt gezocht. Joyce: “Bij de Posten zetten we nu fanatiek in op het gebruik van Skype. Samen met ICT hebben we ervoor gezorgd dat alle afdelingen een Skype-account en een tablet hebben. Mantelzorgers kunnen nu bellen met de afdeling om daarvoor een afspraak te maken. De Activiteitenbegeleiders, medewerkers woonplezier en huiskamermedewerkers zorgen er dan voor dat de tablet op het afgesproken tijdstip bij de bewoner is en helpen bij het gesprek opstarten. Zo heb ik zelf voor mijn eigen onderzoek trouwens ook een bewoner geïnterviewd en ervaren dat dat heel goed werkt. Ook van mantelzorgers, bewoners en medewerkers krijgen we hoofdzakelijk positieve reacties.
Voor bewoners en cliënten die zelf over een telefoon beschikken hebben we verder nog handleidingen over Whatsapp-bellen en -videobellen gemaakt en beschikbaar gesteld.”

Familienet

“In verband met de coronacrisis hebben we verder versneld Familienet ingevoerd. Dit is een communicatiemiddel speciaal voor de zorg. Medewerkers die helpen met het Skypen, kunnen hierop, als familie/mantelzorgers daarvoor toestemming geeft, berichten, foto's en video's delen met familie en naasten via een veilige persoonlijke pagina. Dit werkt via een internetverbinding op een PC, tablet of telefoon. We hebben alle afdelingen hiervoor speciale telefoons gegeven, zodat medewerkers geen filmpjes en foto’s met hun eigen telefoon gaan maken. Ondertussen hebben we voor 113 bewoners zo’n pagina aangemaakt. Hieraan zijn op dit moment 188 familieleden gekoppeld. Ook hier zijn de reacties overwegend positief. Naast de genoemde medewerkers zijn er ook al zorgmedewerkers die hier enthousiast aan meewerken.”

Compaan: tablet voor senioren

“Een ander middel dat we sinds kort inzetten in de thuiszorg is de Compaan. Dit is een hele eenvoudige, gebruiksvriendelijke tablet, speciaal voor senioren. We hebben hiervoor overheidssubsidie aangevraagd en ontvangen. Zo kunnen we cliënten en mantelzorgers maximaal blijven ondersteunen gedurende de coronacrisis: wij kunnen hiermee  beeldzorg bieden en de cliënten zelf kunnen de Compaan gebruiken om contact te onderhouden met familieleden door het versturen van berichten, foto’s en video’s etc.”

Primeur: beppie

“En ten slotte heb ik nog een mooie primeur. Op donderdag, 23 april heten we beppie welkom. Onze afdeling De Torenhoeve is pilotafdeling voor een prachtig apparaat dat momenteel door Nedap wordt ontwikkeld. Beppie is eigenlijk een soort digitale brievenbus. Bewoners kunnen er appjes mee ontvangen en versturen naar familie en geliefden, zonder dat ze daar zo’n ingewikkelde telefoon voor nodig hebben. Berichtjes die kleinkinderen of andere familie aan de bewoner appt worden bij de brievenbus geprint als een ansichtkaartje. De bewoners krijgen dan dat kaartje en kunnen een berichtje terugschrijven. Het werkt heel simpel. De familie heeft alleen een telefoon nodig met de chat-app Telegram en een koppelcode die zij van de bewoner of afdeling krijgen. Nedap gaat Beppie bij ons en bij zorggroep Manna uittesten. En dat komt in deze coronatijd natuurlijk heel goed uit!”

Lees meer over beppie bij de Posten in ons nieuwsbericht van 22 april 2020 >>

23 april 2020





> Meer nieuws in het nieuwsarchief
<

Logo Zorgkaart Nederland
 


Logo Zorgschakel Enschede
Logo KIWA ISO 9001
Sitemap | DisclaimerPrivacy | Contact |  T 053 - 4753 753 | E