Wat de medewerkers woonplezier de Posten brengen
Door
Ingrid Bargeman
In maart vorig jaar werd bij de Posten een groep
medewerkers aangesteld in de nieuwe functie medewerker woonplezier. De afgelopen periode, toen bewoners vanwege de coronacrisis geen bezoek konden ontvangen, werd hun toegevoegde waarde heel duidelijk. Zij speelden een belangrijke rol in het onderhouden van de contacten tussen bewoners en hun familie en naasten door te helpen met telefoneren, beeldbellen en het plaatsen van foto's en filmpjes op Familienet. Op de
afdeling Heideveld blikken Betty Oude Groeniger, activiteitenbegeleider, en
Michel te Lindert, medewerker woonplezier terug op wat deze nieuwe functie de
Posten nog meer heeft gebracht.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Foto: Michel op de duofiets met een cliënt
Blijven
praten
Betty:
“Toen de medewerkers woonplezier hier begonnen zijn we om tafel gaan zitten om te
kijken hoe hun diensten zo ingepland konden worden dat de hele afdeling er
plezier van had en dat zij zich kunnen richten op de zinvolle dagbesteding. We
zijn toen uitgekomen op werktijden van 07.30 tot 13.30 uur en van 16.30 tot
20.30 uur. En ja, heel veel was in het begin aftasten, omdat lang niet iedereen
een zorgachtergrond heeft. In de overdracht bespreken we daarom duidelijk waar je
op moet letten. De medewerker woonplezier bijvoorbeeld geeft het bijvoorbeeld aan
de verzorging door als een bewoner boos gereageerd heeft. De verzorging noteert
dit dan in het zorgdossier en de contactverzorgende kan dit dan eventueel
meenemen in het BZO bewonerszorgoverleg. Vanuit dit overleg krijgen de
medewerkers woonplezier dan de instructie hoe zij dan deze bewoner het beste
kunnen benaderen.
Michel vult aan: “Ik werkte al
vanaf 2017 bij de Posten als afdelingsassistent. Daardoor had ik bij de start
van de nieuwe functie al vrij veel ervaring met het contact met bewoners. Vanaf
het begin hield ik daardoor al direct contact met de verzorging. Ik
vraag daarom ’s morgens en ’s avonds bij de overdracht inderdaad altijd of er
nog bijzonderheden zijn in de ADL. Je kent immers niet altijd van alle bewoners
hun achtergrond en bijzonderheden. Maar elke dag breid je je kennis uit en je
herkent steeds meer. Toch is het heel belangrijk om te blijven praten.”
Nieuwe
dagstructuur
Betty
geeft aan dat de start van de groep nieuwe medewerkers best lastig was: “De
nieuwe collega’s zijn eigenlijk zo binnengekomen, het betrof dan ook een nieuwe
functie binnen De Posten. Wat dat betreft moesten we eerst nog een inhaalslag
maken, met bijvoorbeeld een training verzorgd door team welzijn in samenwerking
met de psychologen en AB-ers. Dat was nadat we al gestart waren. We zijn hier
met 35 medewerkers. Het heeft dan ook wel wat tijd nodig om de ideale
samenwerking en taakverdeling te vinden. Later zijn we gestart met een
nieuwe dagstructuur, waarbij we per huiskamer, per dag hebben benoemd wat de
medewerkers woonplezier kunnen doen. Improviseren is een groot goed, maar daar
is niet iedereen even handig in. Zo’n dagstructuur biedt dan houvast. Maar als
er sjoelen op het rooster staat, mag dat natuurlijk best scrabbelen zijn of
iets anders.” Michel hanteert de werkwijze dat niet wat je ‘moet doen’ de insteek moet zijn.
Michel: “Ik kijk vooral naar wat leuk zou zijn en wat aansluit bij de bewoners.
Ik kijk welke mogelijkheden en interesses ik zie bij een bewoner en wat ik
daarmee kan. En als ik er niet uitkom kan ik altijd bij de AB’er en de zorg
terecht. Als je samen werkt is het ook
leuker om samen activiteiten te verzinnen. Omdat we elkaar steeds beter hebben leren
kennen, weten we ook steeds beter wie welke kwaliteiten heeft en waarvoor we
die kunnen inzetten. Vorig jaar hebben we hier op de afdeling bijvoorbeeld een
picknick gehouden op het binnenplein, compleet met rood-wit geruite kleedjes.
Dat was echt heel leuk. En onlangs hebben we wafels gebakken. Niet alle
bewoners doen dan even actief mee. Sommigen zitten er alleen maar bij, maar ik
zie aan hun ogen dat ze genieten, alleen al van de geur. Vergeet daarbij niet hoe belangrijk actieve
bewoners zijn. Zij kunnen onbewust passieve bewoners motiveren om mee te doen.
Het zijn tenslotte hun buurvrouwen en buurmannen.”
Hechtingsfiguur in de huiskamer
“Na
de vaste eetmomenten probeer ik trouwens om de mensen zo lang mogelijk aan
tafel te houden, voor de gezelligheid en als onderdeel van het sociale
gebeuren.” Betty ziet dat dat inderdaad goed lukt: “Jij bent als medewerker
woonplezier echt een hechtingsfiguur in de huiskamer. Ik zie dat de mensen jou
herkennen en zich daardoor veilig voelen. Mijn eigen rol is ook veranderd. Vroeger
was ik in m’n eentje verantwoordelijk voor allerlei activiteiten. Nu doen we het
samen. Daardoor houd ik dan weer meer tijd over om de medewerkers woonplezier
te coachen. Als afdeling zijn we met elkaar op de goede weg, ook als slaan we soms
de plank nog mis. Maar daar leren we samen van hoe het een volgende keer anders
moet of kan. Dat we altijd met elkaar in overleg blijven is de kracht van onze
afdeling. Misschien veranderen we de afspraken nog wel 30 keer. We blijven
continu in beweging.”
Datum: 7 juli 2020
> Meer nieuws in het
nieuwsarchief