Datalek Caren

Op dinsdag 25 oktober heeft onze leverancier Nedap bij de Posten melding gemaakt van een datalek in het systeem van Caren. Dit is het digitale zorgplatform waarvan duizenden zorgaanbieders, waaronder de Posten, gebruik maken. Het datalek is ontdekt op 17 oktober en is meteen opgelost. 

Uit onderzoek is helaas gebleken dat er recent misbruik is gemaakt van dit datalek en dat er documenten ongeautoriseerd zijn gedownload. Nedap heeft hiervan aangifte gedaan bij de politie. Vanwege het lopende politieonderzoek kon Nedap de zorgaanbieders pas op 25 oktober informeren. 

Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er documenten verspreid zijn. De politie doet hiernaar nog verder onderzoek. De Posten heeft in beeld van welke klanten en bewoners informatie is gehackt. Daarom heeft de Posten deze contactpersonen onmiddellijk per brief of mail geïnformeerd over deze gebeurtenis. Bewoners, klanten en contactpersonen die geen bericht ontvangen, mogen ervan uitgaan dat hun gegevens veilig zijn gebleven. De Posten heeft melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Privacy en de beveiliging van gegevens zijn zowel voor Nedap als voor de Posten zeer belangrijk en hebben doorlopend de aandacht. Nedap betreurt dat ondanks deze inspanningen dit incident heeft kunnen plaatsvinden. Ondanks het feit dat het datalek en de hack niet door de Posten zijn veroorzaakt, vinden wij het erg spijtig dat bewoners, klanten en contactpersonen van de Posten hierdoor mogelijk overlast ervaren.

Heeft u vragen over dit bericht? Neemt u dan gerust contact op met de Posten via ons algemene telefoonnummer 053 4 753 753. 
 


> Meer nieuws in het nieuwsarchief
<

Logo Zorgkaart Nederland
 


Logo Zorgschakel Enschede
Logo KIWA ISO 9001
Sitemap | DisclaimerPrivacy | Contact |  T 053 - 4753 753 | E