Collega in beeld: Tamara Oosterhof begeleidt Aveleijn-cliënten

Door Ingrid Bargeman

De zorgvisie van de Posten richt zich steeds meer op het kijken naar de mogelijkheden van mensen; we nemen niet iemands de ziekte of beperking als uitgangspunt, maar kijken steeds meer naar elk individu en zijn welzijn. Waar wordt hij/zij gelukkig van en hoe stellen we zijn/haar mogelijkheden voorop? In die gedachte past ook de jarenlange samenwerking met Aveleijn. 
Aveleijn biedt zorg, ondersteuning, behandeling en advies aan mensen met een verstandelijke beperking of lage sociale redzaamheid. Cliënten van Aveleijn verrichten allerlei klussen en werkzaamheden binnen de Posten. Tamara Oosterhof studeerde sociaal-pedagogisch werk, is in dienst van Aveleijn, maar heeft haar werkplek bij de Posten. Zij is namelijk de begeleider van de 15 cliënten van Aveleijn, die actief zijn binnen de Posten. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding
Tamara Oosterhof, cliëntenbegeleider Aveleijn bij de Posten

Structuur

“Ik werk 11 jaar binnen de Posten als begeleider van cliënten van Aveleijn, in een duo-baan met mijn collega Thea. Sommige cliënten gaan ook nog naar de dagbesteding, maar hun werkzaamheden hier zien onze cliënten als echt werk. De combi van onze doelgroep met de bewoners van de Posten werkt heel goed. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat beide groepen baat hebben bij veel structuur. De contacten tussen onze cliënten en bewoners verlopen ook heel goed. Onlangs heeft het maatschappelijk werk van de Posten nog een cursus over omgaan met dementie opgezet voor onze cliënten. Dat heeft super uitgepakt, de cliënten begrijpen dat sommige bewoners soms anders kunnen reageren dan zij verwachten en dat dat dan niet aan hen ligt.”

Belangrijk werk

“Cliënten van Aveleijn helpen op diverse huiskamers en bij verschillende dagbestedingsactiviteiten voor bewoners binnen de Posten. Ook zijn er cliënten die helpen met de inzameling van glas en oud papier, in de keuken en in Restaurant De Brink, het voeren van de dieren in de binnentuin of koffiezetten voor de Tai Chi-groep. En soms mogen de cliënten helpen met het instoppen van enveloppen voor een mailing. Dat zien zij als belangrijk werk en dat vinden zij geweldig. Laatst waren ze zo enthousiast dat zij het al binnen een dag af hadden. Afdelingen binnen de Posten die denken leuke werkzaamheden voor onze cliënten te hebben weten mij meestal wel te vinden. Over het algemeen moet het wel gaan om taken waar niet te veel tijdsdruk op zit.”

Cliënt altijd leidend

“Mijn dag begint ’s morgens altijd met een kort werkoverleg met alle cliënten die er die dag zijn. Dan kijken we samen wie die dag wat gaat doen, ook al hebben de meeste cliënten vaste taken. Ik kan dan meteen kijken hoe het met hen gaat. Soms is iemand onrustig of verdrietig. Dan besteed ik daar extra aandacht aan en kijken we of het nodig is de werkzaamheden aan te passen. Het uitgangspunt bij Aveleijn is dat de cliënt altijd leidend is. We hebben natuurlijk een aantal vaste afspraken, maar als het een keer niet lukt kunnen we dat altijd terugkoppelen.”

“Gedurende de dag loop ik altijd een paar keer bij alle cliënten langs om te kijken hoe het gaat. Daarover onderhoud ik ook contact met de contactpersonen op de afdelingen. En tussen de werkzaamheden door houden we gezamenlijk pauze in mijn kantoor of in Restaurant De Brink. Ook geef ik sommige cliënten tussendoor een knutselwerkje of houd ik en op een andere manier bezig, dat werkt nogal eens rustgevend.”

2 maart 2020




> Meer nieuws in het nieuwsarchief
<

Logo Zorgkaart Nederland
 


Logo Zorgschakel Enschede
Logo KIWA ISO 9001
Sitemap | DisclaimerPrivacy | Contact |  T 053 - 4753 753 | E