Coronavirus - informatie voor familie

Update 2 april 2020

 

Een luisterend oor

De maatregelen rondom de coronacrisis raken mensen met dementie en hun familieleden hard. Heeft u behoefte aan een luisterend oor, advies of extra hulp? Dan zijn er verschillende plekken waar u  terecht kunt:

  • AlzheimerTelefoon: 0800-5088 - gratis. Voor vragen gerelateerd aan dementie.
  • Rode Kruis Hulplijn: 070-445588. Voor vragen over corona bij thuisisolatie en quarantaine.
    Dementieforum: https://forum.alzheimer-nederland.nl
  • Luisterlijn van de Stichting Informele Zorg Twente. De lijn is geopend om mantelzorgers, die het zwaar te verduren hebben in de coronacrisis, een steuntje in de rug te bieden. Ook wordt de luisterlijn gebruikt om te horen wat er speelt onder Twentse mantelzorgers. Er kunnen mogelijk nieuwe initiatieven worden opgestart als ergens grote behoefte aan is. De luisterlijn voor mantelzorgers is iedere werkdag bereikbaar van 10.00 tot 12.00 uur op nummer 085 - 77 31 720.

Update 20 maart 2020

 

Was, boodschappen en post voor bewoners

We weten dat voor veel bewoners hun familie of andere naasten de was doen, boodschappen meenemen, of de administratie verzorgen voor bewoners. Zij kunnen dit blijven doen, graag zelfs. Wij hebben hiervoor een werkbare oplossing gevonden.  Op het terras voor De Brink bij de Posten is een tent geplaatst. Deze wordt de komende tijd gebruikt als haal- en brengpunt voor wasgoed, een boodschapje en post. Eens per week kunnen de contactpersonen van bewoners hier terecht om vuile was en post op te halen en schone was en eventueel een kleine boodschap te brengen. Contactpersonen van de bewoners op Erve Leppink kunnen terecht op de parkeerplaats van Erve Leppink. Het haal- en brengschema staat verderop in dit bericht.
Was ophalen
Op de betreffende dag zet de bewoner de vuile was in een plastic zak buiten bij de voordeur van het appartement. Voor bewoners die dit niet zelf kunnen, regelen onze zorgmedewerkers dit. Wij zorgen voor een duidelijke aanduiding van naam en appartement nummer. U kunt deze zak ophalen op het haal- en brengpunt.
Schone was brengen
Op hetzelfde moment kunt u een zak met schone was inleveren. Wilt u deze duidelijk voorzien van naam en appartementnummer? Wij zorgen ervoor dat de was bij de bewoner wordt gebracht. 
Klein boodschapje
Voor boodschappen kunnen bewoners van de Posten terecht in het Winkeltje. Deze is op dit moment geopend van maandag t/m zaterdag van 10.00–12.00 uur. Wilt u toch een klein boodschapje brengen, dan kan dat ook bij het haal- en brengpunt. Zorgt u er alstublieft voor dat het niet te zwaar is, doe het in een tas en zorg ook nu voor een duidelijke vermelding van naam en appartementnummer. 

We verzoeken u uw was, post en boodschappen in een dichtgeknoopte plastic zak in te leveren in de tent op het voorterrein, volgens onderstaand schema. Hierbij graag uw aandacht voor het volgende:
  • Wilt u de was, boodschappen en post verpakken in een (plastic) tas die u voorlopig niet nodig heeft? Wij brengen de tas met inhoud in zijn geheel naar uw familielid/naaste. 
  • Wilt u geen diepvriesproducten meebrengen? Dit om te voorkomen dat deze producten al beginnen te ontdooien voordat ze bij uw familielid/naaste worden afgeleverd. De tassen met meegebrachte spullen worden namelijk niet onmiddellijk na afgifte bij hen langsgebracht, maar pas na afloop van de haal- en brengtijd. 
Post
Doet u voor uw familielid/relatie de administratie, informeert u dan via Carenzorgt of er post voor hem of haar is binnengekomen. U kunt deze post dan ook ophalen bij het haal- en brengpunt.  
Dringende oproep; houd u aan het haal- en brengschema

Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om u te houden aan de dagen en tijden in onderstaand schema, zodat we dit logistiek goed kunnen organiseren en we het samenzijn van mensen rondom het afhaalpunt beperken. 

Haal- en brengschema

Dit schema geldt vanaf dinsdag 24 maart a.s. en loopt door zo lang de Posten en Erve Leppink gesloten zijn voor bezoek.

  • Erve Leppink huis 27, 29 31: 's dinsdags, 11.00–12.00 uur voor het halen en brengen van de was. Bovendien kunt u 's woensdags en 's donderdags tussen 11.00-12.00 uur ook langskomen om iets voor uw dierbare langs te brengen 
  • Ronde Vleugel begane grond/1e etage (Lotus, Heideveld en Hofje): 's dinsdags, 10.30–11.30 uur
  • Ronde Vleugel 2e/3e etage (Lotus/Waterlelie): 's dinsdags, 12.00–13.00 uur
  • Rechte Vleugel 1e/2e etage (Robijn-Amethist, Saffier-Opaal, De Marke, De Horst en Herstel): 's woensdags, 10.00–11.00 uur
  • Rechte Vleugel 3e/4e etage (De Hoeve, De Es en gedeelte de Toren): 's woensdags 11.30–12.30 uur 
  • Rechte Vleugel 5e/6e/7e etage (gedeelte de Toren en GRZ): 's donderdags, 10.00–11.00 uur .

Mogelijkheden beeldbellen

Nu bewoners van de Posten tijdelijk geen bezoek mogen ontvangen, proberen we alternatieve vormen van contact te organiseren. Dit kan telefonisch, maar ook via beeldbellen (skypen). Zo kunt u niet alleen elkaars stem horen, maar elkaar ook zien. 
Zelf een tablet of telefoon brengen

U kunt daarvoor zelf een tablet of telefoon langs brengen, zodat u met uw naaste contact kunt hebben. Ons advies is om op de tablet Skype te installeren en te gebruiken. Dit is gebruiksvriendelijk en wordt door meerdere systemen (Android/Apple) ondersteund. Wilt u een eenvoudige tablet aanschaffen dan is de Samsung Galaxy een goede tip. U kunt de tablet of telefoon langs brengen bij de hoofdingang van de Posten (dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 21:00 uur). Vermeld dan op de tablet duidelijk  de naam en afdeling van uw naaste.

Maar beeldbellen is ook mogelijk via de app Whattsapp: bekijk hier een Instructie Whattsapproep bellen voor Androïd (PDF 9.047 KB) >>

Voor zorginhoudelijke gesprekken kan op initiatief van de zorgverlener gebruik gemaakt worden van beeldbellen via Teams van Microsoft: bekijk hier een Instructie voor mantelzorgers of cliënt-beeldbellen via Teams (PDF 258 KB) >>

Beeldbellen met een tablet van de Posten
Ook is vanaf nu op elke afdeling een tablet beschikbaar om te kunnen Skypen. Wilt u skypen, neem dan eerst telefonisch contact op met de afdeling van uw naaste, zodat we de tablet kunnen klaarleggen en kunnen ondersteunen bij het opnemen. We vragen u hierbij rekening te houden met de telefoontijden. U kunt ons bellen/skypen tussen 10:30 en 12:00 uur, tussen 13:00 en 17:00 uur en tussen 18:00 en 21:00 uur.  
Tot slot: voor mensen met minder goed zicht kan het handig zijn om een hulpmiddel in te zetten dat het beeldscherm van een telefoon vergroot. Deze vindt u bijvoorbeeld hier -->.  Indien het u zelf niet lukt om skype te installeren en ook geen buren, familie heeft die u kan helpen, dan kunt u bellen met Erik Westra van de Posten voor technische ondersteuning. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur op het nummer 053 - 4753 730.
Familienet

De Posten heeft besloten versneld Familienet in te zetten. Dit is een communicatiemiddel speciaal voor de zorg. Medewerkers van de Posten kunnen hierop (indien u daarvoor toestemming verleent) berichten, foto's en video's delen met familie en naasten via een veilige persoonlijke pagina. Zo kunnen we u ook in beeld op de hoogte houden van het dagelijks leven in de Posten. Inmiddels kunt u gebruik maken van Familienet. 
Bekijk de Instructie Familienet voor familie (PDF 228 KB) >>

Telefoontijden

Wilt u de afdeling bellen? Houdt u dan rekening met de telefoontijden. U kunt ons het beste bereiken op de volgende tijden

  • 10:30 - 12:00 uur
  • 13:00 - 17:00 uur
  • 18:00 - 21:00 uur

Buiten deze tijden willen wij onze aandacht graag volledig richten op onze bewoners. Bedankt voor uw begrip!

<

Logo Zorgkaart Nederland
 


Logo Zorgschakel Enschede
Logo KIWA ISO 9001
Sitemap | DisclaimerPrivacy | Contact |  T 053 - 4753 753 | E